Teoksen nimi. Mikäli teos on julkaistu useammalla nimellä, näytetään ensimmäisen julkaisun nimi.
Ansa
Aikalaisarvio
Aikalaisarvio Arvostelevasta kirjaluettelosta (AKL). Huom., saattaa sisältää juonipaljastuksia!
KokotekstiLinkki vie kokotekstiin Kirjasammon ulkopuolelle.
Tyyppi
romaanit
Tekijän nimeä klikkaamalla löydät teoslistauksen ohella lisätietoa kirjailijasta.
kuvaus
Tinkimätön tutkielma köyhyydestä ja alkoholismista Ranskan työväenluokan parissa. Päähenkilönä Nanan äiti Gervaise Macquart, miehensä hylkäämä pyykkäri. Kaksikymmentäosaisen Rougon-Macquart sarjan seitsemäs osa.
- - -
Suuri ranskalainen Émile Zola oli maailman kuuluisimpia kirjailijoita. Hänen voimakkaat yhteiskunnalliset elämänkuvauksensa, joista parhaimmat sisältyvät 20-osaiseen "Les Rougon-Macquart" romaanisarjaan, on tunnettu ja tunnutettu erääksi maailmankirjallisuuden näkyvimmäksi suurtyöksi. Mutta tieteellis-kokeellisen realismin ohella hänen tuotannossaan on havaittavissa vetoa myös haaveelliseen lyyrillisyyteen. Mielikuvituksella onkin hänen tuotannossaan tärkeä sija, sillä se järjestää ja elävöittää todellisuushuomiot silloinkin, kun kysymyksessä ovat konkreettiset, hengettömät esineet, ja sijoittaa ne eepillisyyden virtaan, jonka hän osaa panna juoksemaan mahtavana kymenä.
- - -
Suuri ranskalainen Émile Zola oli maailman kuuluisimpia kirjailijoita. Hänen voimakkaat yhteiskunnalliset elämänkuvauksensa, joista parhaimmat sisältyvät 20-osaiseen "Les Rougon-Macquart" romaanisarjaan, on tunnettu ja tunnutettu erääksi maailmankirjallisuuden näkyvimmäksi suurtyöksi. Mutta tieteellis-kokeellisen realismin ohella hänen tuotannossaan on havaittavissa vetoa myös haaveelliseen lyyrillisyyteen. Mielikuvituksella onkin hänen tuotannossaan tärkeä sija, sillä se järjestää ja elävöittää todellisuushuomiot silloinkin, kun kysymyksessä ovat konkreettiset, hengettömät esineet, ja sijoittaa ne eepillisyyden virtaan, jonka hän osaa panna juoksemaan mahtavana kymenä.
"Ansa" on Zolan teoksista nerokkaimpia ja mainitun sarjan ansiokkaimpia romaaneja. Sen päähenkilönä on Gervaise, työläisnainen, jonka elämä ainakin aluksi on tervettä ja luonnollista. Hänen avioliittonsa suorastaan kukoistaa, mutta kun hänen miehensä eräänä päivänä putoaa katolta ja loukkaantuu niin pahoin, että tuntee itsensä Jumalan ja koko maailman hylkäämäksi sekä rupeaa etsimään unohdusta väkijuomista, niin kodista tulee helvetti, ja Gervaisenkin elämä alkaa kulkea virran mukana.
Teoksessa ovat tapausten kuvaukset niin reheviä, että ne vievät ehdottomasti mukanaan. Kukaan ei voi jäädä välinpitämättömäksi lukiessaan tätä kirjaa, jossa Zolan taide esiintyy vaikuttavimmillaan.
(takakansiteksti, Tammi 1947)
Romaani on pääosin tarina pesijätär Gervaise Macquartista, joka pakenee Pariisiin hänen miehensä lähdettyä toisen naisen matkaan. Hän työskentelee pesijänä kuumassa, kiireisessä pesulassa yhdessä kaupungin ruuhkaisimmista alueista. Pian paikallinen peltiseppä rakastuu Gervaiseen, ja Gervaise suostuu miehen kosintaan. Romaanissa Zola tutkii sitä, kuinka epäsuotuisa ympäristö voi johtaa kurjuuteen.
(Tiberius kirjat, 2022)
Teoksessa ovat tapausten kuvaukset niin reheviä, että ne vievät ehdottomasti mukanaan. Kukaan ei voi jäädä välinpitämättömäksi lukiessaan tätä kirjaa, jossa Zolan taide esiintyy vaikuttavimmillaan.
(takakansiteksti, Tammi 1947)
Romaani on pääosin tarina pesijätär Gervaise Macquartista, joka pakenee Pariisiin hänen miehensä lähdettyä toisen naisen matkaan. Hän työskentelee pesijänä kuumassa, kiireisessä pesulassa yhdessä kaupungin ruuhkaisimmista alueista. Pian paikallinen peltiseppä rakastuu Gervaiseen, ja Gervaise suostuu miehen kosintaan. Romaanissa Zola tutkii sitä, kuinka epäsuotuisa ympäristö voi johtaa kurjuuteen.
(Tiberius kirjat, 2022)
Kirjallisuudenlaji
Aiheet ja teemat
Henkilöt, toimijat
Päähenkilöt
Tarkka aika
Alkukieli
Tekstinäyte
Gervaise oli odottanut Lantier'ta kahteen asti aamulla. Sitten hän oli vilusta väristen seistuaan vaan yöpuvussa avonaisen ikkunan ääressä heittäynyt poikkiteloin vuoteelleen ja nukahtanut kuumeisena ja kasvot kyynelistä märkänä. Jo viikon päivät oli Lantier aina heidän lähtiessään »Kaksipäisestä vasikasta», jossa he kävivät syömässä, lähettänyt hänet nukkumaan lasten kanssa eikä itse ilmestynyt kotiin ennenkuin myöhään yöllä selittäen olleensa työn haussa. Tänä iltana pitäessään silmällä, milloin hän palaisi, Gervaise luuli nähneensä hänen menevän »Grand Balcon'in» tanssihuoneeseen, jonka kymmenestä häikäisevän kirkkaasti valaistusta ikkunasta tulvasi ikäänkuin tulipalon loimu synkälle ulkobulevardille. Ja hänen takanaan hän oli nähnyt pienen Adèlen, kiillottajan, joka söi päivällisensä samassa ravintolassa kuin hekin, kulkevan muutamia askelia jälempänä heilutellen käsiään, ikäänkuin hän juuri olisi heittänyt irti Lantier'n käsivarresta, jotta he eivät yhdessä kulkisi ovella olevien kirkasvaloisten lyhtyjen alitse.
Julkaisuissa alkukielinen julkaisu, 1. suomenkielinen julkaisu, eri käännökset ja mahdolliset muut käännökset.
julkaisut
Nimi
Ilmestymisaika
Sivumäärä
320