Kristallipallot
Aikalaisarvio
Arvosteleva Kirjaluettelo oli Kouluhallituksen vuosina 1922–88 (vuosina 1908–21 alan järjestöjen) julkaisema lehti, joka sisälsi kirjastojen kirjanvalinnan tueksi tarkoitettuja lyhyitä arvosteluja uusista suomenkielisistä kirjoista. Sitä jaettiin Kirjastolehden liitteenä.
Teoksen kuvailutiedot
Tekijä
Ilmestynyt numerossa
11/1979
Teosarvio
Tyni, Hilja. Kristallipallot.
Kirja ei anna tietoja tekijästä, olettaisin kuitenkin, että tämän omakustanteen kirjoittaja on päähenkilönsä Elinan tavoin kotoisin Pohjois-Suomesta ja syntynyt 1920-luvulla. Kirja kertoo pienen maalaiskylän elämästä 1920-30-luvulla päättyen kevääseen 1940. Elina varttuu pikkutytöstä nuoreksi naiseksi. Uskonnolla on kylässä vahva asema. Henki ei ole aivan ahdas, mutta nuoren askeleita seurataan tarkoin, syntiä on kävellä maantiellä pojan kanssa tai laulaa maallisia lauluja muusta huvittelusta puhumattakaan. Tynillä on vuolas, jopa kuriton kynä: sanoja tulee paperille peräjälkeen kieliopin säännöistä ja ajatuksen johdonmukaisuudesta piittaamatta. Tämä on eräänlainen kertomus elämästä, ei kaunokirjallisuutta. Luin sen kuitenkin kohtalaisella kiinnostuksella tuon ajan työ- ja muiden tapojen, erityisesti lastenkasvatusmenetelmien kuvauksena.
Kirja ei anna tietoja tekijästä, olettaisin kuitenkin, että tämän omakustanteen kirjoittaja on päähenkilönsä Elinan tavoin kotoisin Pohjois-Suomesta ja syntynyt 1920-luvulla. Kirja kertoo pienen maalaiskylän elämästä 1920-30-luvulla päättyen kevääseen 1940. Elina varttuu pikkutytöstä nuoreksi naiseksi. Uskonnolla on kylässä vahva asema. Henki ei ole aivan ahdas, mutta nuoren askeleita seurataan tarkoin, syntiä on kävellä maantiellä pojan kanssa tai laulaa maallisia lauluja muusta huvittelusta puhumattakaan. Tynillä on vuolas, jopa kuriton kynä: sanoja tulee paperille peräjälkeen kieliopin säännöistä ja ajatuksen johdonmukaisuudesta piittaamatta. Tämä on eräänlainen kertomus elämästä, ei kaunokirjallisuutta. Luin sen kuitenkin kohtalaisella kiinnostuksella tuon ajan työ- ja muiden tapojen, erityisesti lastenkasvatusmenetelmien kuvauksena.