Jatsia ja jalokalaa
Tyyppi
tietokirjat
Tekijän nimeä klikkaamalla löydät teoslistauksen ohella lisätietoa kirjailijasta.
kuvaus
Muistelmien itsenäinen ensimmäinen osa. Toinen osa: 60-luvun kuvat (1997) ja kolmas: Muotokuvia mustissa : muistikirjoitusta (2002).
1960-70 lukujen kulttuurielämän, sen edustajien ja vasemmistoradikalismin kuvausta kejosmaiseen tapaan - kaunistelematta ja huumorilla - kalajuttuja unohtamatta.
1960-70 lukujen kulttuurielämän, sen edustajien ja vasemmistoradikalismin kuvausta kejosmaiseen tapaan - kaunistelematta ja huumorilla - kalajuttuja unohtamatta.
(Satu Vähämaa/ Sanojen aika)
Tämä omaperäinen kirja yhdistää surutta kalastusjuttuja, jatsia ja vuosikymmenten mieleenpainuneita tarinoita yhdeksi kejosmaiseksi kudelmaksi, elämän näköiseksi. Kejonen, joka nykyisin asuu Utsjoella, Tenon varressa, on 60-luvulta lähtien tavannut maamme kirjallisen kerman ja kurrin päästä päähän. Tässä kirjassa osa heistä näyttäytyy huvittavassa, joskin oikeassa valossa.
Kuopion nuoruusaikojen opettajasta, kirjailija Jorma Korpelasta on jäänyt Kejosen mieleen yksi kuva: kirjailija rakennustyömaan kuoppaan tuijottamassa; kirjallisuuden professori Kai Laitinen paljastuu oivaksi valokuvaajaksi; edesmennyt runoilija Pekka Parkkinen intohimoiseksi korvasienimieheksi.
Kejonen vie lukijansa 60- ja 70-lukujen sisäpiiriin, vasemmistoradikaalien kulttuuririentoihin, joihin kirjailijakin osallistui, sitoutumatta kuitenkaan mihinkään. Saamme myös tietää, ettei Kejosen varhaistuotannon tyylilaina ollutkaan kriitikoiden ehdottama Günter Grass, vaan kotoinen Topelius.
Jatsia ja jalokalaa? Tottakia, Kejonen kirjoittaa kuin soittaisi ja kertoo perhokalastuksesta kuin jutustelisi kirjoittamisesta. Kaikki on hänen maailmassaan yhtä. Tenon Zen.
(takakansiteksti)
Tämä omaperäinen kirja yhdistää surutta kalastusjuttuja, jatsia ja vuosikymmenten mieleenpainuneita tarinoita yhdeksi kejosmaiseksi kudelmaksi, elämän näköiseksi. Kejonen, joka nykyisin asuu Utsjoella, Tenon varressa, on 60-luvulta lähtien tavannut maamme kirjallisen kerman ja kurrin päästä päähän. Tässä kirjassa osa heistä näyttäytyy huvittavassa, joskin oikeassa valossa.
Kuopion nuoruusaikojen opettajasta, kirjailija Jorma Korpelasta on jäänyt Kejosen mieleen yksi kuva: kirjailija rakennustyömaan kuoppaan tuijottamassa; kirjallisuuden professori Kai Laitinen paljastuu oivaksi valokuvaajaksi; edesmennyt runoilija Pekka Parkkinen intohimoiseksi korvasienimieheksi.
Kejonen vie lukijansa 60- ja 70-lukujen sisäpiiriin, vasemmistoradikaalien kulttuuririentoihin, joihin kirjailijakin osallistui, sitoutumatta kuitenkaan mihinkään. Saamme myös tietää, ettei Kejosen varhaistuotannon tyylilaina ollutkaan kriitikoiden ehdottama Günter Grass, vaan kotoinen Topelius.
Jatsia ja jalokalaa? Tottakia, Kejonen kirjoittaa kuin soittaisi ja kertoo perhokalastuksesta kuin jutustelisi kirjoittamisesta. Kaikki on hänen maailmassaan yhtä. Tenon Zen.
(takakansiteksti)
Kirjallisuudenlaji
Aiheet ja teemat
Henkilöt, toimijat
Alkukieli
Julkaisuissa alkukielinen julkaisu, 1. suomenkielinen julkaisu, eri käännökset ja mahdolliset muut käännökset.
julkaisut
Alanimeke
muistumia
Ensimmäinen julkaisu
kyllä
Ilmestymisaika
Sivumäärä
205