Teoksen nimi. Mikäli teos on julkaistu useammalla nimellä, näytetään ensimmäisen julkaisun nimi.
Saara
Aikalaisarvio
Aikalaisarvio Arvostelevasta kirjaluettelosta (AKL). Huom., saattaa sisältää juonipaljastuksia!
Tyyppi
romaanit
Tekijän nimeä klikkaamalla löydät teoslistauksen ohella lisätietoa kirjailijasta.

kuvaus
Oman aikansa nuorten sukupolviromaaniksi luonnehdittu teos kuvaa minäkertojansa, nuoren Markun, kohtaamista kiehtovan ja täysin arvaamattoman Saaran kanssa. He muuttavat väliaikaisesti kämppiksiksi ja suhde alkaa hiljalleen muistuttaa seurusteluakin. Tampereen opiskelijapiireissä vailla päämäärää pyörinyt Markku päätyy lähtemään Saaran kanssa kaupungista, ja yllättävät käänteet seuraavat toisiaan. Kirjassa on kuvattu tarkasti ajankohdan pienyhteisöjä, jotka olivat keskenään hyvin erilaisia. Viime vuosina hieman unohduksiin painunutta teosta on kuvattu myös käänteiseksi kehitysromaaniksi.
(Tuomas Aitonurmi / Kirjasampo, 2017)
Kirjallisuudenlaji
Aiheet ja teemat
Konkreettiset tapahtumapaikat
Tarkka aika
Asiasanayhdistelmät
Asiasana tai oma avainsana
Alkukieli
Palkinto
Tekstinäyte
"Nainen on enkeli. Nainen on pyhimys. Nainen on madonna. Niin minä ajattelin. Niin minä varmaan ajattelisin vieläkin, ellen olisi tavannut niitä. Liidia oli ensimmäinen. Ilman Liidiaa minä en ehkä olisi oppinut tuntemaan yhtä ainoaa resuista naista. Voi myös olla että Liidiaa en edes tuntenut, eikä sillä enää väliä ole, mutta hänen avullaan, hänen kauttaan, puhumalla hänelle ja kuuntelemalla häntä minä opin tuntemaan muita naisia. Kuten Paulan, joka tuli seuraavaksi, ja pari muutakin pimua, joita en osaa sanoa kuin tyhjäpäisiksi huoriksi. Ja sitten tuli Aikki. Ja sitten Saara.
Kun minä nyt, joitakin vuosia vanhentuneena ja omasta mielestäni täysissä järjissä, ajattelen Liidiaa ja Aikkia ja Saaraa, ja sitten Paulaa ja niitä huoria, minä ajattelen Saaraa. Ja häntä ajatellessani minä ajattelen kaikkia tyttöjä jotka olen tuntenut ja myös niitä joita en ole, kaikenmaailman naisia ja puolimaailman naisia, kotinaisia ja niitä naisia jotka eivät ole mistään kotoisin, siskoja sutturoita, äitejä ämyreitä, ja että nainen on mitä tahansa, joka ainoa, kuka tahansa: torimuija, tyttövauva, meikkipussi, ihmetantti, höyläpenkki, hienoleidi, matriarkka."
---
"Minä nykäisin vauhtia ja ohitin laiturin ja näin aaveen liikkuvan rantakivillä, se käveli veden rajassa yhtä äänettömästi kuin kuvajaisensa vedessä. Se oli tyttö, nuori tyttö, se pysähtyi ja huomasi minut, ja sitten kuului kauempaa saaresta puhetta ja hoilotusta, minun veneeni liukui auttamatta eteenpäin, ohi, ja tyttö sanoi: – Lähemmäs."
Kun minä nyt, joitakin vuosia vanhentuneena ja omasta mielestäni täysissä järjissä, ajattelen Liidiaa ja Aikkia ja Saaraa, ja sitten Paulaa ja niitä huoria, minä ajattelen Saaraa. Ja häntä ajatellessani minä ajattelen kaikkia tyttöjä jotka olen tuntenut ja myös niitä joita en ole, kaikenmaailman naisia ja puolimaailman naisia, kotinaisia ja niitä naisia jotka eivät ole mistään kotoisin, siskoja sutturoita, äitejä ämyreitä, ja että nainen on mitä tahansa, joka ainoa, kuka tahansa: torimuija, tyttövauva, meikkipussi, ihmetantti, höyläpenkki, hienoleidi, matriarkka."
---
"Minä nykäisin vauhtia ja ohitin laiturin ja näin aaveen liikkuvan rantakivillä, se käveli veden rajassa yhtä äänettömästi kuin kuvajaisensa vedessä. Se oli tyttö, nuori tyttö, se pysähtyi ja huomasi minut, ja sitten kuului kauempaa saaresta puhetta ja hoilotusta, minun veneeni liukui auttamatta eteenpäin, ohi, ja tyttö sanoi: – Lähemmäs."
Julkaisuissa alkukielinen julkaisu, 1. suomenkielinen julkaisu, eri käännökset ja mahdolliset muut käännökset.