Al Ledicker nuorempi ja Craftonin kirous
Tyyppi
sarjakuva-albumit
Tekijän nimeä klikkaamalla löydät teoslistauksen ohella lisätietoa kirjailijasta.
kuvaus
Alkuperäisen underground-miehen trippi amerikkalaisen populaarikulttuurin syntysijoille.
Useimmat 60-luvulla alkaneen amerikkalaisen underground-allon sarjakuvantekijät ovat vaohtaneet alaa, väsähtäneet tai kuolleet. Robert Crumb, Art Spiegelman ja Kim Deitch ovat likipitäen ainoina säilyttäneet vireytensä ja kehittyneet edelleen.
Deitchin tuotteliain ja paras kausi käynnistyi vasta 80-luvun puolivälissä ja se jatkuu yhä. "Hollywoodland" (1987) "No business like show show business" (1988), useissa eri lehdissä (RAW, Weirdo, Blab!) ilmestyneet sarjakuvat sekä "Al Ledicker nuorempi ja Craftonin kirous" (1990) ovat saaneet USA:ssa sangen innostuneen vastaanoton. Myös suuri osa hänen vanhemmasta tuotannostaan on julkaistu uudelleen.
Deitchin piirrostyyli on Crumbin tai Spiegelmaniin verrattuna primitiivinen mutta se on myös erinomaisen omintakeinen ja se sopii hänen nyrjähtäneisiin tarinoihinsa. kuin Marx-veljekset ankkasoppaan. Deitchin mieluisin aihepiiri on vuosisadan alun orastava viihdeteollisuusm etenkin amerikkalaisen elokuvan aamuhämärä. Mykkäelokuvan ja Vaudevillen ajan maagisuutta korostavat usein fantasia-ainekset. Niin myös "Craftonin kirouksess", joka on Deitchin ensimmäinen suomennettu albumi.
[Takakansiteksti]
Useimmat 60-luvulla alkaneen amerikkalaisen underground-allon sarjakuvantekijät ovat vaohtaneet alaa, väsähtäneet tai kuolleet. Robert Crumb, Art Spiegelman ja Kim Deitch ovat likipitäen ainoina säilyttäneet vireytensä ja kehittyneet edelleen.
Deitchin tuotteliain ja paras kausi käynnistyi vasta 80-luvun puolivälissä ja se jatkuu yhä. "Hollywoodland" (1987) "No business like show show business" (1988), useissa eri lehdissä (RAW, Weirdo, Blab!) ilmestyneet sarjakuvat sekä "Al Ledicker nuorempi ja Craftonin kirous" (1990) ovat saaneet USA:ssa sangen innostuneen vastaanoton. Myös suuri osa hänen vanhemmasta tuotannostaan on julkaistu uudelleen.
Deitchin piirrostyyli on Crumbin tai Spiegelmaniin verrattuna primitiivinen mutta se on myös erinomaisen omintakeinen ja se sopii hänen nyrjähtäneisiin tarinoihinsa. kuin Marx-veljekset ankkasoppaan. Deitchin mieluisin aihepiiri on vuosisadan alun orastava viihdeteollisuusm etenkin amerikkalaisen elokuvan aamuhämärä. Mykkäelokuvan ja Vaudevillen ajan maagisuutta korostavat usein fantasia-ainekset. Niin myös "Craftonin kirouksess", joka on Deitchin ensimmäinen suomennettu albumi.
[Takakansiteksti]
Kirjallisuudenlaji
Aiheet ja teemat
Tapahtumapaikat
Alkukieli
Julkaisuissa alkukielinen julkaisu, 1. suomenkielinen julkaisu, eri käännökset ja mahdolliset muut käännökset.
julkaisut
Ilmestymisaika
Sivumäärä
60