Bokens titel. Om boken utkommit under olika titlar, visas här den första titeln.
När var tar sin
Typ
romaner
Klicka här om du vill veta mer om författaren och om författarens övriga verk.
Beskrivning
En varm sommarkväll ekar ett pistolskott genom den värdiga tystnaden i Londons Whitehall. En statstjänsteman, en sexuell egocentriker, har berövat sig livet. Så börjar Iris Murdochs nya roman, hennes elfte - och kanske mest underhållande. Pistolskottet är dess rivstart, och förlänar ett drag av thriller även åt den följande handlingen. Utan att någonsin frånga sitt konversanta tonfall eller verka besvärande djupsinnig förser Iris Murdoch sin intrig med ekon från myten, djuppsykologin, detektivromanen och en klassisk engelsk prosatradition. Resultatet är ett erotiskt förvecklingsspel i flera våningar - gång efter annan kommer man att tänka på "En midsommarnattsdröm".
Handlingens fasta punkt är Octavian och Kate Grays herresäte i ett pastoralt landskap vid Dorsets kust. Runtom dem kretsar ett stort figurgalleri i turer och kontraturer. Där är Ducane, den medelålders och puritanskt tillknäppte ämbetsmannen som får fjälvmordsutredningen om hand och på vars förbryllande lott det faller att uppspåra prästinnan i en svart mässa. Där är Willy Kost, misantrop och melankoliker, med ett förflutet i Dachau. Där är Mary och Paula, de två inte längre unga men långtifrån gamla kvinnorna i huset; och där är Pierce och Barbara, två tonåringar som alldeles nyss sysslade med barndomens lekar.
Det kan förefalla som om det är kärlekn som mönster som Iris Murdoch är ute efter att visa upp, alla komplikationer och kombinationer som föregår ridåfallet i en underhållande komedi om hur var får sin. Men inte bara. Under denna yta av förfarenhet, detta uppsåt att lära och underhålla, all denna kunskap om hur människohjärtat är inrett, finns också en stillsam, en vemodigt insiktfull moralism:
"Det stora onda, det fasansfulla onda, det som skapade krig och slaveri och all människans ondska mot människan låg förborgat i den svala, självrättfärdigande, hänsynslösa själviskheten hos helt vanliga människor..."
(baksidestext)
Det kan förefalla som om det är kärlekn som mönster som Iris Murdoch är ute efter att visa upp, alla komplikationer och kombinationer som föregår ridåfallet i en underhållande komedi om hur var får sin. Men inte bara. Under denna yta av förfarenhet, detta uppsåt att lära och underhålla, all denna kunskap om hur människohjärtat är inrett, finns också en stillsam, en vemodigt insiktfull moralism:
"Det stora onda, det fasansfulla onda, det som skapade krig och slaveri och all människans ondska mot människan låg förborgat i den svala, självrättfärdigande, hänsynslösa själviskheten hos helt vanliga människor..."
(baksidestext)
Originalspråk
Textutdrag
En departmentschef som sitter och arbetar i lugn och ro en sommareftermiddag i sitt tjänsterum i Whitehall är inte van vid att bli störd av det omisskänneliga ljudet av ett revolverskott alldeles i närheten.
Uppgifter om originalutgåvan av verket samt den första översatta utgåvan på svenska och/eller finska. Här visas också uppgifter om eventuella nyöversättningar och ibland även uppgifter om översättningar till andra språk än finska och svenska.
utgivningar
Namn
Utgivningstid
Sidantal
361
Förlag
Språk
Översättare
Lisätietoja
Bokhuset, 1982