Sininen polkupyörä

Aikalaisarvio
Arvosteleva Kirjaluettelo oli Kouluhallituksen vuosina 1922–88 (vuosina 1908–21 alan järjestöjen) julkaisema lehti, joka sisälsi kirjastojen kirjanvalinnan tueksi tarkoitettuja lyhyitä arvosteluja uusista suomenkielisistä kirjoista. Sitä jaettiin Kirjastolehden liitteenä.

Teoksen kuvailutiedot

Ilmestynyt numerossa

4/1985

Teosarvio

Margaret Mitchellin ikivihreä "Tuulen viemää" on joutunut luovuttamaan tälle ranskalaiselle viihderomaanille rakennemuodon lisäksi keskeishenkilöiden luonteenpiirteet ja elämänvaiheetkin jotakuinkin sellaisinaan. Tosin Deforges sijoittaa oman romaaninsa tapahtumat toisen maailmansodan aikaan ja Bordeauxin viinialueen kartanoihin, mutta se ei riitä jäljittelyn makua hälventämään. Deforges ei liioin saa romaaninsa henkilöitä elämään eikä sen Tuulen viemälle ominaisesta "tenhosta" kannata edes puhua, vaikka takakansimainos niin väittää.

Romaanilla "Sininen polkupyörä" alkanut menestysteosten sarja on Ranskassa yltänyt suorastaan huikeisiin myyntilukuihin, vaikka se mm. minun silmissäni on etenkin alkuvaiheessa pelkkä Ranskan viinikartanoihin sijoittuva "Tuulen viemän" rakenne kopio. Tässä toisessa osassa puolestaan tekotapa tuo mieleen lukuisat Ranskan miehitysvaiheeseen ja maanalaisen vastarintaliikkeen toimintaan sijoittuvat televisiosarjat, joita taannoin on meilläkin menestyksekkäästi esitetty. Jännitteiltään ja vauhdiltaan tämä osa on ensimmäistä parempi. Vuosien 1942-44 Pariisissa ystäviä ja vihollisia ei aina liene ollut helppo erottaa, koska liukumiselle kumpaankin suuntaan oli otollinen maaperä saksalaisten miehittämässä kaupungissa. Salakauppa, oman edun tavoittelu, erilainen kyky sietää painostusta ja väkivaltaa ja itsessään vastarintaliikkeessäkin ilmenevät mielipide- ja toimintaerot rakensivat dramaattisia jännitteitä ihmisten välille, ja niiden sekä varastettujen hetkien kuuman seksin varaan tämä sarjan toinen osa on enemmän tai vähemmän uskottavasti rakennettu.

Sininen polkupyörä, Viettelysten Pariisi ja tämä Rakkauden riemukaari muodostavat teossarjan, missä ranskalaisen viinitilan omistajaperheen ja lähiystäväpiirin kokemusten välittämänä käydään läpi toisen maailmansodan tapahtumat Ranskassa koti-rintamanäkökulmasta vastarintaliikkeeseen ja natsimiehitykseen sekä sekasortoon vielä sodan päättymisvaiheessakin. Trilogiasta on muodostunut myyntimenestys ennen muuta Ranskassa, mutta olettaa sopii, ettei sen takana niinkään ole elävä ja puhutteleva historiankirjoitus kuin tekijän kyky käyttää hyväkseen kaikkia niitä kikkoja, jotka nostivat maailmanmenestykseen suurromaanin Tuulen viemää ja myöhemmin Golon-pariskunnan Angelika-sarjan. Mitä pitemmälle trilogia etenee, Tuulen viemän tunnepitoisuus häviää, ja seksi, väkivalta ja toiminnan villi vauhti Angelikan malliin nousee päällimmäiseksi, ja samalla uskottavuus väistyy sankarittaren vaiheista.