Kaipainen, Anu
Kuvatiedoston lataaminen
Photograph information
© Irmeli Jung
Elämäkertatietoa
vanhemmat: merkantti Signe Julia Sjöblom
ja kotiteollisuuskoulun johtaja Johan Emil Mustonen (2. avioliitto)
puoliso: lääk. lis. Osmo Ensio Kaipainen, vanhemmat vaunutarkastaja Viktor Kaipainen ja kanslisti Liisa Miettinen. Kuollut 1985
Lapset: Jouni Ilari (-56), Petri Osmo (-58) ja Marko Juhana (-63)
opinnot:
Yo Kallion yhteiskoulusta 1951, FK Helsingin yliopistosta 1955.
ammatti:
Äidinkielen opettaja mm. Kiuruvedellä, Helsingissä, Viinijärvellä sekä Oulussa Karjasillan yhteiskoulussa 1964-66.
harrastukset: kansanrunous ja käsityöt
asuinpaikat: Oulussa 1962-1966.
Kirjallisuusarvosteluja Karjalaisessa, Kalevassa ja Liitossa.
Vapaa kirjailija vuodesta 1967, jolloin erosi arvostelijaliitosta.
Toiminut kurssinvetäjänä Orivedellä, kunnallisissa, valtiollisissa ja ammatillisissa luottamustehtävissä aina tarvittaessa.
Kauniaisten kaupunginvaltuuston jäsen (SDP) 1969-1978.
Kauniaisten kirjastolautakunnan jäsen 1969 - ja puheenjohtaja 1972-1978.
Suomen Näytelmäkirjailijaliiton hallituksen jäsen 1969- ja puheenjohtaja 1975-1978.
Suomen Kirjailijaliiton johtokunnan jäsen 1972-1975.
Opetusministeriön asettaman kirjallisuuden tukitoimikunnan puheenjohtaja 1972-1973.
Valtion kirjallisuustoimikunnan jäsen 1974-1976.
Suomen teatterijärjestöjen keskusliiton puheenjohtaja 1977-1978.
SDP:n taidepoliittisen jaoston puheenjohtaja 1971-1975.
Palkinnot:
SLPF
Valtion kirjallisuuspalkinto 1967 ja 1969
Kiitos kirjasta -mitali 1968 (Arkkienkeli Oulussa)
Kirjallisuuden valtionpalkinto 1970 (Magdalena ja maailman lapset)
Pro Finlandia -palkinto 1983
Karjala-palkinto 1987
Suuren Suomalaisen Kirjakerhon palkinto 1975
WSOY:n palkinto 2003
Finlandia-palkintoehdokas 2002 (Granaattiomena)
Savonia-palkintoehdokas 2002
Valtion taiteilijaeläke 1994
Suomen kirjailijaliiton tunnustuspalkinto 2006
"Käännöksiä eri romaaneista on yritetty moneen muuhunkin kieleen, mutta kieleni on vaikea kääntää."
ja kotiteollisuuskoulun johtaja Johan Emil Mustonen (2. avioliitto)
puoliso: lääk. lis. Osmo Ensio Kaipainen, vanhemmat vaunutarkastaja Viktor Kaipainen ja kanslisti Liisa Miettinen. Kuollut 1985
Lapset: Jouni Ilari (-56), Petri Osmo (-58) ja Marko Juhana (-63)
opinnot:
Yo Kallion yhteiskoulusta 1951, FK Helsingin yliopistosta 1955.
ammatti:
Äidinkielen opettaja mm. Kiuruvedellä, Helsingissä, Viinijärvellä sekä Oulussa Karjasillan yhteiskoulussa 1964-66.
harrastukset: kansanrunous ja käsityöt
asuinpaikat: Oulussa 1962-1966.
Kirjallisuusarvosteluja Karjalaisessa, Kalevassa ja Liitossa.
Vapaa kirjailija vuodesta 1967, jolloin erosi arvostelijaliitosta.
Toiminut kurssinvetäjänä Orivedellä, kunnallisissa, valtiollisissa ja ammatillisissa luottamustehtävissä aina tarvittaessa.
Kauniaisten kaupunginvaltuuston jäsen (SDP) 1969-1978.
Kauniaisten kirjastolautakunnan jäsen 1969 - ja puheenjohtaja 1972-1978.
Suomen Näytelmäkirjailijaliiton hallituksen jäsen 1969- ja puheenjohtaja 1975-1978.
Suomen Kirjailijaliiton johtokunnan jäsen 1972-1975.
Opetusministeriön asettaman kirjallisuuden tukitoimikunnan puheenjohtaja 1972-1973.
Valtion kirjallisuustoimikunnan jäsen 1974-1976.
Suomen teatterijärjestöjen keskusliiton puheenjohtaja 1977-1978.
SDP:n taidepoliittisen jaoston puheenjohtaja 1971-1975.
Palkinnot:
SLPF
Valtion kirjallisuuspalkinto 1967 ja 1969
Kiitos kirjasta -mitali 1968 (Arkkienkeli Oulussa)
Kirjallisuuden valtionpalkinto 1970 (Magdalena ja maailman lapset)
Pro Finlandia -palkinto 1983
Karjala-palkinto 1987
Suuren Suomalaisen Kirjakerhon palkinto 1975
WSOY:n palkinto 2003
Finlandia-palkintoehdokas 2002 (Granaattiomena)
Savonia-palkintoehdokas 2002
Valtion taiteilijaeläke 1994
Suomen kirjailijaliiton tunnustuspalkinto 2006
"Käännöksiä eri romaaneista on yritetty moneen muuhunkin kieleen, mutta kieleni on vaikea kääntää."
Kirjailijan tuotantoon liittyvää lisätietoa
Romaanit:
Puolikovat. WSOY 1962
Kaksi lukukautta. WSOY 1964
Arkkienkeli Oulussa : 1808-1809. WSOY 1967. tarina Suomen sodan ajan Oulusta
Kuunnelmat:
Anni Lehtonen, runonlaulaja 1981. tapahtuu puoliksi Oulussa, toisena päähenkilönä Samuli Paulaharju
Näytelmät:
Ruusubaletti : komedia. WSOY 1966
Luettelossa on mainittu vain kirjailijan Oulun aikana ilmestyneet tai Ouluun sisällön puolesta liittyvät teokset. Anu Kaipainen on toiminut kirjallisuusarvostelijana useissa lehdissä (mm. Kalevassa ja Liitossa). Hänen tuotantoaan on käännetty ruotsiksi, tsekiksi ja viroksi.
Artikkeleita:
Kokemuksia myyttien ja kansanperinteen käyttämisestä, Parnasso 23 (1953).
Taiteen ja taiteilijan yksinäisyys, Aikakauslehti Ryhmätyö 1990 ; (19) ; Ryhmätyö 1989, nro 4.
Muistelmateos:
Kun on rakastanut paljon, WSOY 1986.
Runoja:
Tuskiensa etäännyttämänä, Parnasso (50) 2000: 4.
Puolikovat. WSOY 1962
Kaksi lukukautta. WSOY 1964
Arkkienkeli Oulussa : 1808-1809. WSOY 1967. tarina Suomen sodan ajan Oulusta
Kuunnelmat:
Anni Lehtonen, runonlaulaja 1981. tapahtuu puoliksi Oulussa, toisena päähenkilönä Samuli Paulaharju
Näytelmät:
Ruusubaletti : komedia. WSOY 1966
Luettelossa on mainittu vain kirjailijan Oulun aikana ilmestyneet tai Ouluun sisällön puolesta liittyvät teokset. Anu Kaipainen on toiminut kirjallisuusarvostelijana useissa lehdissä (mm. Kalevassa ja Liitossa). Hänen tuotantoaan on käännetty ruotsiksi, tsekiksi ja viroksi.
Artikkeleita:
Kokemuksia myyttien ja kansanperinteen käyttämisestä, Parnasso 23 (1953).
Taiteen ja taiteilijan yksinäisyys, Aikakauslehti Ryhmätyö 1990 ; (19) ; Ryhmätyö 1989, nro 4.
Muistelmateos:
Kun on rakastanut paljon, WSOY 1986.
Runoja:
Tuskiensa etäännyttämänä, Parnasso (50) 2000: 4.
Tekstinäyte
Tärkeä kirjassani on aloitus, koska se määrää rytmin. Esimerkiksi Arkkienkeli Oulussa alku, joka tuo esille myös huumorin:
Schaggin Huppa-Leena kulki aina kumarassa, vartalo jalkojen päälle suorakulmaan taipuneena kuin jättiläiskokoinen linkkuveitsi. Vasenta kättään hän piti ristiselän kohdalla kämmenpuoli ylöspäin, oikea taas oli vikkelästi vapaa poimimaan kaikenlaista mitä maasta sattui löytymään: risuja ja roskia, villejä kukkia, kun niiden aika oli, jäätyneitä hevosenpullia, leivänkannikoita, verisiä siteitä, revenneitä hihoja ja lahkeita, anturoita, varpaita, käsiä ja jalkoja. Kokonaisista miehistä Leena olisi pitänyt eniten, mutta mistäpä hän sellaisen olisi löytänyt, narrattava tyttö. Sitä paitsi kaikki miehet olivat sodassa. Hyvä kun sormenkin löysi ilokseen.
Poimisin heliät hiekat aloitus sisältää teemoja:
Vielä liki kuusikymmenvuotiaana, kun herrat kantoivat Paraskea juhlalavalle laulamaan ja nuo kultareunaiset kupit helisivät takahuoneessa tarjotinta vasten, Paraske muisti taattonsa pajan.
Isä seisoi alasimen takana kuin öinen vuori, ja hänen tuuhea tukkansa aaltosi alas partaan ja ihokarvoihin niin että se oli kuin yhtä samaa pensaikkoa kaikki, ja hänen suunsa lauloi humisten raudalle.
- Rauta rukka, ruste rukka, suu lauloi, tuo tulenkarvainen suu, joka ei erottunut ahjon loimusta, eikä kymmenvuotias Paraske saanut silmiään irti siitä?.
Ja kun tekeillä ollut sirppi, hevosenkenkä tai peräti hautaristi sitten oikein äkääntyi ja sylkäisi itsestään tulikipunan?..rauta taipui ja vaikeroi, mutta sen oli toteltava. Oli ruvettava siksi mihin vasara pakotti, oli oltava se miksi pihdit väänsivät.
Niin Paraskovia Mikittiina, Iknattalan Mikiitan tytär, oppi miten rauta alistetaan ja tuli ja vesi ja kipu ja pelko. Niin Paraskovia oppi myös tekemään tekemiset, niinkin ylivoimaiset että ne olivat kuin heinäjaala syyskylmällä Taipaleenjoella, ja sitäkin hän myöhemmin veti.
Kaarinan veriballadin aloitus, joka virittää koko näyttämön:
Vyötän kupeeni toimeen, Kisälli. Teen sen luutun ja remelin avulla. Olkoot lähtökohtiani rakkaus, elämä ja kuolema. Taide.
Balladi on punainen kuin veri, musta kuin kirkon kukko, valkea kuin lokin jätös. Laulu puhuu, ja neito kuvastuu kultahiuksiaan harjaamassa veden kalvosta.
Ritari ratsastaa. Hevosen kyljet vaahtoavat verta.
Kun syyttömän neidon veri pisaroi harmaakivikirkon seinäpaadesta, lauluni puolustaa häntä kylästä kylään, kaupungista kaupunkiin, markkinoilta markkinoille.
Se kantaa sanomansa: Miksi ylläpidetään säätyeroja? Miksi eivät ihmiset voi hyväksyä toisiaan? Miksi eivät rakasta tarpeeksi? Miksi ovat julmia?
Schaggin Huppa-Leena kulki aina kumarassa, vartalo jalkojen päälle suorakulmaan taipuneena kuin jättiläiskokoinen linkkuveitsi. Vasenta kättään hän piti ristiselän kohdalla kämmenpuoli ylöspäin, oikea taas oli vikkelästi vapaa poimimaan kaikenlaista mitä maasta sattui löytymään: risuja ja roskia, villejä kukkia, kun niiden aika oli, jäätyneitä hevosenpullia, leivänkannikoita, verisiä siteitä, revenneitä hihoja ja lahkeita, anturoita, varpaita, käsiä ja jalkoja. Kokonaisista miehistä Leena olisi pitänyt eniten, mutta mistäpä hän sellaisen olisi löytänyt, narrattava tyttö. Sitä paitsi kaikki miehet olivat sodassa. Hyvä kun sormenkin löysi ilokseen.
Poimisin heliät hiekat aloitus sisältää teemoja:
Vielä liki kuusikymmenvuotiaana, kun herrat kantoivat Paraskea juhlalavalle laulamaan ja nuo kultareunaiset kupit helisivät takahuoneessa tarjotinta vasten, Paraske muisti taattonsa pajan.
Isä seisoi alasimen takana kuin öinen vuori, ja hänen tuuhea tukkansa aaltosi alas partaan ja ihokarvoihin niin että se oli kuin yhtä samaa pensaikkoa kaikki, ja hänen suunsa lauloi humisten raudalle.
- Rauta rukka, ruste rukka, suu lauloi, tuo tulenkarvainen suu, joka ei erottunut ahjon loimusta, eikä kymmenvuotias Paraske saanut silmiään irti siitä?.
Ja kun tekeillä ollut sirppi, hevosenkenkä tai peräti hautaristi sitten oikein äkääntyi ja sylkäisi itsestään tulikipunan?..rauta taipui ja vaikeroi, mutta sen oli toteltava. Oli ruvettava siksi mihin vasara pakotti, oli oltava se miksi pihdit väänsivät.
Niin Paraskovia Mikittiina, Iknattalan Mikiitan tytär, oppi miten rauta alistetaan ja tuli ja vesi ja kipu ja pelko. Niin Paraskovia oppi myös tekemään tekemiset, niinkin ylivoimaiset että ne olivat kuin heinäjaala syyskylmällä Taipaleenjoella, ja sitäkin hän myöhemmin veti.
Kaarinan veriballadin aloitus, joka virittää koko näyttämön:
Vyötän kupeeni toimeen, Kisälli. Teen sen luutun ja remelin avulla. Olkoot lähtökohtiani rakkaus, elämä ja kuolema. Taide.
Balladi on punainen kuin veri, musta kuin kirkon kukko, valkea kuin lokin jätös. Laulu puhuu, ja neito kuvastuu kultahiuksiaan harjaamassa veden kalvosta.
Ritari ratsastaa. Hevosen kyljet vaahtoavat verta.
Kun syyttömän neidon veri pisaroi harmaakivikirkon seinäpaadesta, lauluni puolustaa häntä kylästä kylään, kaupungista kaupunkiin, markkinoilta markkinoille.
Se kantaa sanomansa: Miksi ylläpidetään säätyeroja? Miksi eivät ihmiset voi hyväksyä toisiaan? Miksi eivät rakasta tarpeeksi? Miksi ovat julmia?
Videot
Lähteitä ja viittauksia
Arkkienkelissä lennetään ihmiseksi / Hannu Verronen. Kalajokilaakso: sitoutumaton Kalajokilaakson talousalueen äänenkannattaja 4.4.2000, s. 5
Sulhanen saadaan - vaikka sitten ruumiskasasta / Markus H. Korhonen. Oulun ylioppilaslehti 2006: 3, s. 17
Loistokas fantasia saa ihon kananlihalle / Leena Takaluoma. Rantapohja 17.2.2005, s. 10
Ruusubalettia Haukiputaalla (Anu Kaipaisen näytelmä). Rantapohja 11.6.1981, s. 10
Oulun näkökulmasta. Aikamme kuvastin 1965: 10, s. 10-11
Tyttö virvoitti kuolleen sotilaan : merkillinen vanha tarina, jota Losey ja Jancsó halusivat / teksti: Anna Kerttu Wiik. Katso 1978: 38, s. 4-5
Ruusubalettiin enemmän fantasiaa (Anu Kaipaisen näytelmä Haapajärvellä). Maaselkä: Haapajärven talousalueen sitoutumaton paikallislehti 27.4.1983, s. 9
Pirteä "Ruusubaletti" valloitti haapajärviset. Maaselkä: Haapajärven talousalueen sitoutumaton paikallislehti 3.11.1982, s. 4
Arkkienkeli lumoaa Ylivieskassa / Helena Anttila. Vieskalainen: ylivieskalainen ilmoituslehti 8.4.2000, s. 4
Herranterttu Tornion kesässä/Pohjolan työ 14.7.1981, s. 9
Onko Oulu valittu kaupunki?: Arkkienkeli vieraannuttaa tehokeinoin / Eeva Kauppinen. Teatteri 2005: 2, s. 32-33
Hullu parantaa enkelin: päivän pokkari / Nina Erho. Helsingin sanomat 21.2. 2005, s. C 6
Hienoa, mutta älkää unohtako teurastamoa: Tuula Väänänen tekee Oulun Huppa-Leenana koko esitystä kantavan roolityön: Arkkienkeli Oulussa ilmestyy ensi lauantaina myös Jyväskylään / Jukka Kajava; Robert Seger. Helsingin sanomat 13.2.2005, s. C 5
Arkinen Arkkienkeli / Anja Manninen; kuva: Robert Seger. Suomenmaa 15.2.2005, s. 14-15
Oulun kaupunginteatterin ensi-illoissa: Absurdia komediaa, rakkautta ja fantasiaa / Katariina Laru; kuvat: Jorma Mylly/Suomenmaa 7.2.2005, s. 10-11
Onneksensa Oulussa / Atte Kalajoki. Kaltio 1967: 7-8, takakansi
Leikkimisen tärkeys eli miten Arkkienkeli tuli Ouluun / Anna-Kaisa Järvi. Kaltio 1986:3, s.102-103
Arkkienkeli ilmestyi Ylivieskaan: harrastajateatteria / [teksti ja kuva:] Arja Päivärinta. Kaleva 2.4.2000, s. 15
Tuumaustunti kannattaa / Oiva Luhtasela. Kaleva 30.4.1983, s. 15
"Vapaus liikkuu paljain jaloin" (Haukiputaan työväenopiston näytelmäpiiri esitti Anu Kaipaisen "Ruusubaletin" ja Heinrich Mannin "Sinisen enkelin"). Kaleva 31.5.1981, s. 10
Vapaus liikkuu paljain jaloin / Sirpa Heikkinen. Kaleva 31.5.1981, s. 10
Kirjat:
Kotimaisia nykykertojia. 6 / toim. Ismo Loivamaa. BTJ Kustannus, 2007.
Pohjois-Suomen kirjallisuushistoria. Suomalaisen Kirjallisuuden Seura 2010.
Lukulampun valo: Liisi Huhtalan juhlakirja. Oulun yliopisto, taideaineiden ja antropologian laitos 2004
Jäiset laakerit: artikkeleita pohjoisista naiskirjailijoista. Pohjoinen
Romaani ja tulkinta. Otava 1973