Kun elän
Tyyppi
runokokoelmat
Tekijän nimeä klikkaamalla löydät teoslistauksen ohella lisätietoa kirjailijasta.
kuvaus
Kiiskinen tuo runoonsa auton ja siihen liittyvän kuolemanvaaran. Hänen 18 runon sarjansa Maisema särkyneen tuulilasin takana perustuu yhteiskokemukseen tien päältä. Se yhdistää hänet pyörille rakennetun yhteiskunnan alitajunnan pahimpiin pelkoihin. [...] Kokoelman toisen pitkän runosarjan näyttämö on intiimimpi: runoilija valvoo vuoteessaan kello yhdestä aamuseitsemään.
Unettoman yön ilmasto on toinen kuin lujaa kulkevassa autossa, mutta samalla tapaa normaalin tuolla puolen. Veneessä kangasjoen aalloilla, lakanadyyneillä ja vuodevaatteiden vuorilla tajunta harhailee puoliunessa ja kairaa esiin runoa.
(Otteita Pekka Tarkan arviosta / Helsingin Sanomat 5.9.1999)
Unettoman yön ilmasto on toinen kuin lujaa kulkevassa autossa, mutta samalla tapaa normaalin tuolla puolen. Veneessä kangasjoen aalloilla, lakanadyyneillä ja vuodevaatteiden vuorilla tajunta harhailee puoliunessa ja kairaa esiin runoa.
(Otteita Pekka Tarkan arviosta / Helsingin Sanomat 5.9.1999)
Kirjallisuudenlaji
Aiheet ja teemat
Tapahtuma-aika
Alkukieli
Palkinto
Tekstinäyte
III
Mitä mieltä minä
olin itsenäisyydestä
hän kysyi
tien penkalla
ja kysyy vielä
kysymistään, vaikka
jäljet raivattiin heti,
hetkessä paperi
kasvoi umpeen,
sivulle versoi
sanaryteikköä, joka
peitti, peitti
tässä mielessä
lauseita sikiää
hän työntää
mikkiä
suuhun, vailla
mieltä, vapauden
raunioissa, leirissä
asuu yhä
sama mies
XI
Tässä oksisto
jolla on kolme
tuhatta haaraa,
kolme tuhatta
nimeä, joiden
tavuja kukaan
ei tiedä, kolme
tuhatta mieltä
ja yksi humina
jonka läpi käy
henkäys, lause,
en uskalla sanoa
yhtään mitään,
miljoona lehteä,
suhisee puhetta,
tuhat hämärää
juurakon haaraa,
nimeä mullassa,
miljoona sanaa,
mullostaivaassa
kukkii tuhat
versoa, kuollutta,
sankarivainajaa,
turhaa tarinaa,
kolme miljoonaa
ryppyä, kasvoja
ei voi nähdä
oksien lomitse,
aivojen juurissa
syntyy uuden
ihmisen ajatus,
humisee oksien,
juurien läpi,
häviää savu,
oksiston läpi
häviää savu.
XVIII
Hän näki lasin takana kasvoja,
kuuli oman hengityksensä.
Hän sipaisi sormin lasin pintaa,
mutta siitä ei ollut ihoksi.
Hitaasti hän järjesti näkemänsä,
sumean liikkeen, mutta siitä ei
ollut arkkitehtuuriksi, jota elävä
kaupunki rakentaa alati.
Hän avautui katseelle, jähmettyi,
menetti kokonaan pelin
Silloin viikate hävisi. Hän avasi
ikkunan kadulle, kuuli räpinää
lehvistössä, kuin olisi herännyt
henkiin, vielä yhden kerran.
Väliaika
Mutta en minä laulanut,
vaan hätistin hänet pois,
vedin vessan ja kävelin
olohuoneessa ympyrää
kuin yökkönen joka etsii
laskeutumispaikkaa
tai ratkaisua jota ei ole
kysymykseen jota ei
sitäkään luultavasti
ole, vain seinäntäydeltä
nahkaselkäisiä kirjoja,
istuimia joista yökkö
valitsee yhden, esineeksi
sidotun unettomuuden,
maiseman jonka joku
kerran keksi: palatseja,
henkilöitä, jännitteitä,
järjestelmiä ja karttoja
joita kielihyönteiset
rakentavat tyhjän päälle,
ilmaan, maailman kuvaksi,
ennen näkymättömiä,
ennen kuulumattomia
utopioita, sairauksia,
joita ihmiset potevat
mieluummin kuin
luopuvat, kun ovat jo
unohtaneet sodan syyt
tai oppinsa kulmakiven,
joka jauhettiin aikaa
sitten sepeliksi, yhä he
rakastavat maata jonka
itse tuhosivat, sillä
rakkaus on kohdettaan
vahvempi, eikä sitä
tarvitse, ryhmä syö
järjen, kaiken opitun,
tekee meistä elukoita,
seurakunta teloittaa
kristuksensa, valtio
viisaansa, mutta uneton
eläin vain painii mudassa
sisäisen sankarin, elukan
kanssa; ikävöi ja sylkee,
raivoaa ja suree, etsii
sovitusta, hieroo sopua
tulkkaa näkymättömien
vihollisten kesken,
joille vain uni ja mutina
voi antaa hahmon, kunnes
mielikuva viimein hajoaa
lauseiksi, asettuu
paikalleen riviin, kansien
väliin, hyllyyn: suljetuilla
sivuilla muhii taas uusi
ennen näkemätön houre.
Kello neljä
En tiedä miksi räjähdin
vuoteessa nauruun, mutta
joku vastasi heti ulkoa, kuin
olisi tajunnut ikuisuuden,
nauranut vailla kaunaa,
ottanut osaa juhliin, yhtä
julmasti kuin muuan sankari,
jonka käskettiin kannattaa
kattoa, kun salissa pidettiin
vielä puheita, kun ilveilijä
raapi vatsaa ja kohotti maljan
isännälle, kun nainen nosti
hametta, koko metsä nauroi,
ja jokainen demoni kirjoitti
kynnellään historiaa, josta
nauru hänet itsensä vapautti.
Äkkiä kello löi neljä, enkä
kuullut kuin sydämenlyönnit,
systolen ja diastolen kohinan,
mutaisen suiston vuorovedet,
syntymän, kuoleman unettomat
inahdukset, solunesteen virrat,
tähtien sykkeen, eläimen käpälät,
kun se tassutteli räsymatolla,
tasatahtia, lähestyi suden hetki,
lakeudella mikään ei liikkunut,
ukkospilvi puristi otsaa, tuuli
tyyntyi, heinikko lakkasi suhinan,
sokeri jähmettyi, äkkiä salama
pysäytti sydämen, yhdellä iskulla,
yhdellä kiskaisulla käsi repi
tyynynpäällisen, ruumis nousi
istumaan, sängyssä, suu huusi,
ulvoi alkueläin, evoluutio.
Hän seisoi edessäni suorana,
taustapeilissä auto lähestyi
iski minua yhä uudestaan
valtavalla rautanyrkillä perään,
niin että sanoja sikisi, auto
nousi ilmaan: lentokone,
runoratsu laukkasi päin pylvästä,
mykkyyttä, tuulilasi meni
säröille, lensi ulos yhtenä
levynä, jäi konepellille,
taustapeilissä auto lähestyi
taas, näin kuinka lensin
vihreään lehvistöön, mielessä
kaksi erillistä muistoa:
niin muisti hajottaa ajan, jotta
voi katsoa mennyttä totena,
kestää sen juuri ja juuri: hän
kumartui ylitseni, sanoi jotain,
ruumiinvalvojaisissa huulet
liikkuivat, lasin takana seisoi
vaalea poika jonka tunsin
vaikka hänestä oli jo tullut mies.
Mitä mieltä minä
olin itsenäisyydestä
hän kysyi
tien penkalla
ja kysyy vielä
kysymistään, vaikka
jäljet raivattiin heti,
hetkessä paperi
kasvoi umpeen,
sivulle versoi
sanaryteikköä, joka
peitti, peitti
tässä mielessä
lauseita sikiää
hän työntää
mikkiä
suuhun, vailla
mieltä, vapauden
raunioissa, leirissä
asuu yhä
sama mies
XI
Tässä oksisto
jolla on kolme
tuhatta haaraa,
kolme tuhatta
nimeä, joiden
tavuja kukaan
ei tiedä, kolme
tuhatta mieltä
ja yksi humina
jonka läpi käy
henkäys, lause,
en uskalla sanoa
yhtään mitään,
miljoona lehteä,
suhisee puhetta,
tuhat hämärää
juurakon haaraa,
nimeä mullassa,
miljoona sanaa,
mullostaivaassa
kukkii tuhat
versoa, kuollutta,
sankarivainajaa,
turhaa tarinaa,
kolme miljoonaa
ryppyä, kasvoja
ei voi nähdä
oksien lomitse,
aivojen juurissa
syntyy uuden
ihmisen ajatus,
humisee oksien,
juurien läpi,
häviää savu,
oksiston läpi
häviää savu.
XVIII
Hän näki lasin takana kasvoja,
kuuli oman hengityksensä.
Hän sipaisi sormin lasin pintaa,
mutta siitä ei ollut ihoksi.
Hitaasti hän järjesti näkemänsä,
sumean liikkeen, mutta siitä ei
ollut arkkitehtuuriksi, jota elävä
kaupunki rakentaa alati.
Hän avautui katseelle, jähmettyi,
menetti kokonaan pelin
Silloin viikate hävisi. Hän avasi
ikkunan kadulle, kuuli räpinää
lehvistössä, kuin olisi herännyt
henkiin, vielä yhden kerran.
Väliaika
Mutta en minä laulanut,
vaan hätistin hänet pois,
vedin vessan ja kävelin
olohuoneessa ympyrää
kuin yökkönen joka etsii
laskeutumispaikkaa
tai ratkaisua jota ei ole
kysymykseen jota ei
sitäkään luultavasti
ole, vain seinäntäydeltä
nahkaselkäisiä kirjoja,
istuimia joista yökkö
valitsee yhden, esineeksi
sidotun unettomuuden,
maiseman jonka joku
kerran keksi: palatseja,
henkilöitä, jännitteitä,
järjestelmiä ja karttoja
joita kielihyönteiset
rakentavat tyhjän päälle,
ilmaan, maailman kuvaksi,
ennen näkymättömiä,
ennen kuulumattomia
utopioita, sairauksia,
joita ihmiset potevat
mieluummin kuin
luopuvat, kun ovat jo
unohtaneet sodan syyt
tai oppinsa kulmakiven,
joka jauhettiin aikaa
sitten sepeliksi, yhä he
rakastavat maata jonka
itse tuhosivat, sillä
rakkaus on kohdettaan
vahvempi, eikä sitä
tarvitse, ryhmä syö
järjen, kaiken opitun,
tekee meistä elukoita,
seurakunta teloittaa
kristuksensa, valtio
viisaansa, mutta uneton
eläin vain painii mudassa
sisäisen sankarin, elukan
kanssa; ikävöi ja sylkee,
raivoaa ja suree, etsii
sovitusta, hieroo sopua
tulkkaa näkymättömien
vihollisten kesken,
joille vain uni ja mutina
voi antaa hahmon, kunnes
mielikuva viimein hajoaa
lauseiksi, asettuu
paikalleen riviin, kansien
väliin, hyllyyn: suljetuilla
sivuilla muhii taas uusi
ennen näkemätön houre.
Kello neljä
En tiedä miksi räjähdin
vuoteessa nauruun, mutta
joku vastasi heti ulkoa, kuin
olisi tajunnut ikuisuuden,
nauranut vailla kaunaa,
ottanut osaa juhliin, yhtä
julmasti kuin muuan sankari,
jonka käskettiin kannattaa
kattoa, kun salissa pidettiin
vielä puheita, kun ilveilijä
raapi vatsaa ja kohotti maljan
isännälle, kun nainen nosti
hametta, koko metsä nauroi,
ja jokainen demoni kirjoitti
kynnellään historiaa, josta
nauru hänet itsensä vapautti.
Äkkiä kello löi neljä, enkä
kuullut kuin sydämenlyönnit,
systolen ja diastolen kohinan,
mutaisen suiston vuorovedet,
syntymän, kuoleman unettomat
inahdukset, solunesteen virrat,
tähtien sykkeen, eläimen käpälät,
kun se tassutteli räsymatolla,
tasatahtia, lähestyi suden hetki,
lakeudella mikään ei liikkunut,
ukkospilvi puristi otsaa, tuuli
tyyntyi, heinikko lakkasi suhinan,
sokeri jähmettyi, äkkiä salama
pysäytti sydämen, yhdellä iskulla,
yhdellä kiskaisulla käsi repi
tyynynpäällisen, ruumis nousi
istumaan, sängyssä, suu huusi,
ulvoi alkueläin, evoluutio.
Hän seisoi edessäni suorana,
taustapeilissä auto lähestyi
iski minua yhä uudestaan
valtavalla rautanyrkillä perään,
niin että sanoja sikisi, auto
nousi ilmaan: lentokone,
runoratsu laukkasi päin pylvästä,
mykkyyttä, tuulilasi meni
säröille, lensi ulos yhtenä
levynä, jäi konepellille,
taustapeilissä auto lähestyi
taas, näin kuinka lensin
vihreään lehvistöön, mielessä
kaksi erillistä muistoa:
niin muisti hajottaa ajan, jotta
voi katsoa mennyttä totena,
kestää sen juuri ja juuri: hän
kumartui ylitseni, sanoi jotain,
ruumiinvalvojaisissa huulet
liikkuivat, lasin takana seisoi
vaalea poika jonka tunsin
vaikka hänestä oli jo tullut mies.
Julkaisuissa alkukielinen julkaisu, 1. suomenkielinen julkaisu, eri käännökset ja mahdolliset muut käännökset.