Tulevassa maailmassa
Tyyppi
runokokoelmat
Tekijän nimeä klikkaamalla löydät teoslistauksen ohella lisätietoa kirjailijasta.
kuvaus
Markku Paasosen uusin kokoelma Tulevassa maailmassa johdattaa meidät luonnon keskelle, suomalaisen luontolyriikan omimpaan ympäristöön, metsään. Paasonen kirjoittaa metsän kuitenkin uudeksi. Tämän kirjan metsässä luonto on sulautunut teknologiaan ja kulttuuriin. Maasta kasvaa rautaromua ja oopperalevytyksiä, oksilla kukkii muovipusseja, ja mättäillä ryntäilee radioaktiivisia kuoriaisia. Se on metsä jossa luontoa ei uskalla sinutella.
Kirja näyttäisi puhuvan lopun ajoista, maailmasta "joka huojuu vielä hetken yhdellä jalalla ennen kuin kaatuu, ennen kuin halkaisee kallonsa kiveen". Vanha maailma on kumottu tunkiolle, ja roskien mukana kaatopaikalle on kasattu menneiden aikojen kirjailijoita ja filosofeja. On kuolemisen aika, ja luomakunta valmistautuu maahanpaniaisiin.
Kaiken läpäisee kuitenkin salaperäinen risun loisto, joka saa asiat näkymään uudessa valossa. Kokoelman motto kuuluu: ”Tulevassa maailmassa kaikki on kuin nyt, vain hiukan toisin.” Motto viittaa erään rabbin toteamukseen, että rauhan valtakunnan pystyttämiseksi ei ole tarpeen luoda täysin uutta maailmaa. Riittää että muutetaan vain hiukan tätä nykyistä: nähdään se juuri sellaisena kuin se on, kirkastettuna, säteilevänä.
Tulevassa maailmassa on ryöppyävän komea proosarunokokoelma, kyltymätön kuvaus tästä maailmasta. (Teos)
Kirja näyttäisi puhuvan lopun ajoista, maailmasta "joka huojuu vielä hetken yhdellä jalalla ennen kuin kaatuu, ennen kuin halkaisee kallonsa kiveen". Vanha maailma on kumottu tunkiolle, ja roskien mukana kaatopaikalle on kasattu menneiden aikojen kirjailijoita ja filosofeja. On kuolemisen aika, ja luomakunta valmistautuu maahanpaniaisiin.
Kaiken läpäisee kuitenkin salaperäinen risun loisto, joka saa asiat näkymään uudessa valossa. Kokoelman motto kuuluu: ”Tulevassa maailmassa kaikki on kuin nyt, vain hiukan toisin.” Motto viittaa erään rabbin toteamukseen, että rauhan valtakunnan pystyttämiseksi ei ole tarpeen luoda täysin uutta maailmaa. Riittää että muutetaan vain hiukan tätä nykyistä: nähdään se juuri sellaisena kuin se on, kirkastettuna, säteilevänä.
Tulevassa maailmassa on ryöppyävän komea proosarunokokoelma, kyltymätön kuvaus tästä maailmasta. (Teos)
Kirjallisuudenlaji
Aiheet ja teemat
Tapahtuma-aika
Alkukieli
Tekstinäyte
Tulevassa maailmassa kaikki on kuin nyt, tämä liiteri on juuri tässä, vähän vinommassa ehkä, tämä sieni kasvaa tässä, tämä horsma. Hämähäkki on tehnyt pesän vessapaperirullaan, sinne se laskee munansa, kirjoittaa muistelmiaan, ensi vuonna toiset hämähäkit puhuvat sen saavutuksista. Kun huntu nostetaan syrjään, eikä toisella puolella ole mitään, mitä ei olisi tälläkin puolella. Huntu on käynyt tarpeettomaksi ja voidaan myydä, teidät voidaan myydä, teidän totuutenne, te olette marsu vain, pelkkä kani, älkää suotta nakertako häkkinne kaltereita. Nyt haluaisin kiinnittää huomionne näihin muovipusseihin, joita täällä kasvaa valtoimenaan, oksilla keikkuu makkarankuoria, kaunis metsä jossa muovipussit kukkivat, aivot eivät kestä jos ne nostetaan kallosta, sydän lakkaa toimimasta kun se irrotetaan rinnasta, te tiedätte mistä minä puhun, Gotteshirn, te olette elänyt jo hyvän aikaa ilman sydäntä, te tiedätte: vain täällä kärsimys on kärsimystä. Ei niin, että ne jotka kärsivät täällä korotetaan kärsimyksensä tähden toisaalla, vaan niin, että se mitä tässä maailmassa kutsutaan kärsimykseksi on tulevassa maailmassa vailla vastakohtaansa ja siksi autuutta. Nyt minä valutan maalia metsän kiduksille niin että se hukkuu, hukkuvat vuokot ja hytykät, hukkuu Shakespeare, kun se istuu tuulen kaataman koivun kyljellä ja polttaa tupakkaa. Niin ei ole enää muuta kuin sinistä ja punaista, ripaus vihreää, siellä täällä kurottaa kurkkuaan pieni risu värivyöryn alta ja huutaa tuskissaan. Ehkä asia on näin, Gotteshirn, te siellä umpeen kasvaneella hautausmaalla: vain risun loisto erottaa tämän metsän siitä, mitä tuleman pitää.
- - -
Tässä on nyt niin hyvä että minä kuolen, päätän kuolla tähän, näihin vanhoihin hikisiin lenkkareihin, radioon joka on aina yhtä uskollisesti kahden kanavan välissä, keuhkoissaan kymmenen litraa vettä tai miten paljon sinne nyt mahtuukaan. Pensaassa istuu kaksi kottaraista jotka ovat lahjoittaneet höyhenensä pois, se on sammunut pensas, märkä ja vähän unelias, kenossa se kuuntelee öljynjalostamon huminaa. Ei pidä yrittää enempää kuin mihin on valmis, se ajattelee, kohottelee väsyneitä siipiään, laskee sulkiaan, aika ajoin on hyvä tehdä inventaario jotta tietää mitä omistaa, on omistanut, aikakaudet tulevat ja menevät, Bobrikov on enää muisto vain, mustetahra kellertyneen kirjan lehdellä. Nyt jossain syntyy aalto, miten pikkuinen se onkaan, veden ja vaahdon rääpäle, meren synnyttämänä se on täynnä tietoisuutta itsestään, paisuu nopeasti, hiekka pyörii vinhasti sen onkaloissa kun se kipuaa rantaan, heittäytyy rantavallin yli kuin palkkapussin saanut uimavalvoja. Sitten saavat tuta suolapähkinät, mitä on meren voima, saavat tuta sillit ja ne pikkuiset valkoiset kalat, jotka leivitetään ja kieritetään suolassa. Tässä sitä nyt sitten maataan jauhon keskellä suolattuna ja odotellaan kuin olisi tulossa suurempikin muutos, vaikka vain tilkka vettä siirtyy astiasta toiseen, yhtyvien astioiden periaatteen mukaisesti. Järjestelmän energia pysyy samana, alkuaineet pysyvät, pensas pysyy ikuisessa tulessa, märkänä ja vähän surkeana, Gautama sen juurella pureskelee porkkanaa ja piirtelee kepillä multaan pornografisia kuvia. Kuka nyt menisi vakavissaan sanomaan kumpi on parempi, hukkua vai kuolla janoon, sitä minä ajattelen kun mietin antaako kaktukselle vettä, annan sille emmentaalia ja pari oliivia ja se seivästää ne piikeillään, nyökkää kiitokseksi. Me olemme tappajien sukua, se sanoo, eikä siihen ole mitään lisättävää karitsalla eikä vasikalla joiden luut on talletettu muovipussiin tiskipöydän alle odottamaan maahanpaniaista vanhan pesukoneen soittaessa viimeisiä fanfaareja veriselle käärinliinalle. Tai kastiketta siinä ainakin on, jonkin sodan kartta liejuineen ja kartusseineen. Semmoinen on historia, täynnä liejua ja peltisiä hökkeleitä, joihin heidät passitetaan saamaan sähköisku ennen paloittelua. Nyt jossain syntyy aalto, uumenissaan tyttö jonka vatsassa on ampiainen, nalle jonka sydämeen on isketty puukko, nyt aalto on jo pienen talon kokoinen, kesämökin ehkä, se nousee rytinällä metsänrajan takaa, irrottaa sen päälaelta kuivunutta ihoa ja pari kiharaista hiusta. Kivet laulavat sen pauhussa, päälaki laulaa, kottikärryt vajan nurkalla laulavat ainoan pyöränsä kitisevää sävelmää. Niin kiirii aalto, kiharoissaan raudasta taottua fraktuuraa, pyörii yli teollisen aikakauden, rullaa kokoon kaupungin kuin maton, rullaa rautatien ja pikku resiinan. Minä puhun niin kuin ymmärtäisin jotain, sanoo ruoho takapihalla, ja putket, ne ne vasta puhuvatkin, paukkuvat ja lotisevat, yötä myöten talovanhus narisee aineenvaihdunnasta. Se on pikkuruinen solu kaupungissa, rakennetun maailman lihaksessa, se yrittää kovasti, tai sitten se on valkoista ihraa ja täytyy laihduttaa pois, jottei maailma aivan paisuisi ja menisi tukkoon. En haluaisi olla sen saapikkaissa, sairas vanha räyskä, kun asioita aletaan panna uuteen uskoon, se on ensimmäisten joukossa matkalla tiilen ja laudan hautausmaalle, pellit vipattaen, ehkä se pysähtyy matkalla polttamaan viimeiset koksit, sanatta naapurin varaston kanssa, vieri vieressä kököttäen kuin tähänkin asti. Ja kun aalto tulee, ne ratsastavat sillä tovin, juuri sen verran, että ennättävät surra, ennättävät nauraa, sitten irtoavat ovet, ikkunat pamahtavat rikki, sitten lähtee piippu ja sokkeli kumpikin omalle ballistiselle radalleen. Niin on ruumis aina tekemässä tuhoaan, etsimässä aukkoa kartalta, reikää johon kipata rasvansa ja tervansa, johon kadota itsekin. Ja kun aalto tulee, ruumis keinuu siinä hetken, muistelee roseeta ja auringossa mätänevän rakkolevän lemua. Sitten kuulutetaan portille, aukko taivaalla kasvaa nielaistakseen kaiken, mitä liha on kasannut ympärilleen, keuhkopussiensa ympärille, maksan sekä laajentuneen sydämen. Oikea Semiramiin puutarha se on, loiskasveja se roikottelee rotkojensa yllä, ravistelee sieniä ja torakoita, kuulostelee niiden kitinää kuin kitiinistä valettuja soittorasioita. Hyvä siinä on maata sydämen puun lempeässä varjossa ja kuunnella haudantakaista radioääntä, odottaa viimeistä mahtavaa lyöntiä, joka sinkoaa pallon ja räpylän kauas takarajan yli, sinkoaa ranteen kahdeksan luuta ja molemmat aivopuoliskot. Ja kun aalto tulee, sen voima on niin suuri, että se ylittää kaiken, mitä on puhuttu, sitä tuskin huomaa, se tulee mullassa ja ruohon siemenessä, se tulee ilmaan viskatussa untuvassa, se tulee muovikassin rääpäleessä, jota tuulenpyörre haki tanssimaan ja kieputtelee betoniharkkokasan yllä parkkipaikan laidalla. Radio on yhä kanavien välissä, pelkkää akustista sadetta, ripaus kattopellin kolinaa, eikä sitten enää mitään.
- - -
Tässä on nyt niin hyvä että minä kuolen, päätän kuolla tähän, näihin vanhoihin hikisiin lenkkareihin, radioon joka on aina yhtä uskollisesti kahden kanavan välissä, keuhkoissaan kymmenen litraa vettä tai miten paljon sinne nyt mahtuukaan. Pensaassa istuu kaksi kottaraista jotka ovat lahjoittaneet höyhenensä pois, se on sammunut pensas, märkä ja vähän unelias, kenossa se kuuntelee öljynjalostamon huminaa. Ei pidä yrittää enempää kuin mihin on valmis, se ajattelee, kohottelee väsyneitä siipiään, laskee sulkiaan, aika ajoin on hyvä tehdä inventaario jotta tietää mitä omistaa, on omistanut, aikakaudet tulevat ja menevät, Bobrikov on enää muisto vain, mustetahra kellertyneen kirjan lehdellä. Nyt jossain syntyy aalto, miten pikkuinen se onkaan, veden ja vaahdon rääpäle, meren synnyttämänä se on täynnä tietoisuutta itsestään, paisuu nopeasti, hiekka pyörii vinhasti sen onkaloissa kun se kipuaa rantaan, heittäytyy rantavallin yli kuin palkkapussin saanut uimavalvoja. Sitten saavat tuta suolapähkinät, mitä on meren voima, saavat tuta sillit ja ne pikkuiset valkoiset kalat, jotka leivitetään ja kieritetään suolassa. Tässä sitä nyt sitten maataan jauhon keskellä suolattuna ja odotellaan kuin olisi tulossa suurempikin muutos, vaikka vain tilkka vettä siirtyy astiasta toiseen, yhtyvien astioiden periaatteen mukaisesti. Järjestelmän energia pysyy samana, alkuaineet pysyvät, pensas pysyy ikuisessa tulessa, märkänä ja vähän surkeana, Gautama sen juurella pureskelee porkkanaa ja piirtelee kepillä multaan pornografisia kuvia. Kuka nyt menisi vakavissaan sanomaan kumpi on parempi, hukkua vai kuolla janoon, sitä minä ajattelen kun mietin antaako kaktukselle vettä, annan sille emmentaalia ja pari oliivia ja se seivästää ne piikeillään, nyökkää kiitokseksi. Me olemme tappajien sukua, se sanoo, eikä siihen ole mitään lisättävää karitsalla eikä vasikalla joiden luut on talletettu muovipussiin tiskipöydän alle odottamaan maahanpaniaista vanhan pesukoneen soittaessa viimeisiä fanfaareja veriselle käärinliinalle. Tai kastiketta siinä ainakin on, jonkin sodan kartta liejuineen ja kartusseineen. Semmoinen on historia, täynnä liejua ja peltisiä hökkeleitä, joihin heidät passitetaan saamaan sähköisku ennen paloittelua. Nyt jossain syntyy aalto, uumenissaan tyttö jonka vatsassa on ampiainen, nalle jonka sydämeen on isketty puukko, nyt aalto on jo pienen talon kokoinen, kesämökin ehkä, se nousee rytinällä metsänrajan takaa, irrottaa sen päälaelta kuivunutta ihoa ja pari kiharaista hiusta. Kivet laulavat sen pauhussa, päälaki laulaa, kottikärryt vajan nurkalla laulavat ainoan pyöränsä kitisevää sävelmää. Niin kiirii aalto, kiharoissaan raudasta taottua fraktuuraa, pyörii yli teollisen aikakauden, rullaa kokoon kaupungin kuin maton, rullaa rautatien ja pikku resiinan. Minä puhun niin kuin ymmärtäisin jotain, sanoo ruoho takapihalla, ja putket, ne ne vasta puhuvatkin, paukkuvat ja lotisevat, yötä myöten talovanhus narisee aineenvaihdunnasta. Se on pikkuruinen solu kaupungissa, rakennetun maailman lihaksessa, se yrittää kovasti, tai sitten se on valkoista ihraa ja täytyy laihduttaa pois, jottei maailma aivan paisuisi ja menisi tukkoon. En haluaisi olla sen saapikkaissa, sairas vanha räyskä, kun asioita aletaan panna uuteen uskoon, se on ensimmäisten joukossa matkalla tiilen ja laudan hautausmaalle, pellit vipattaen, ehkä se pysähtyy matkalla polttamaan viimeiset koksit, sanatta naapurin varaston kanssa, vieri vieressä kököttäen kuin tähänkin asti. Ja kun aalto tulee, ne ratsastavat sillä tovin, juuri sen verran, että ennättävät surra, ennättävät nauraa, sitten irtoavat ovet, ikkunat pamahtavat rikki, sitten lähtee piippu ja sokkeli kumpikin omalle ballistiselle radalleen. Niin on ruumis aina tekemässä tuhoaan, etsimässä aukkoa kartalta, reikää johon kipata rasvansa ja tervansa, johon kadota itsekin. Ja kun aalto tulee, ruumis keinuu siinä hetken, muistelee roseeta ja auringossa mätänevän rakkolevän lemua. Sitten kuulutetaan portille, aukko taivaalla kasvaa nielaistakseen kaiken, mitä liha on kasannut ympärilleen, keuhkopussiensa ympärille, maksan sekä laajentuneen sydämen. Oikea Semiramiin puutarha se on, loiskasveja se roikottelee rotkojensa yllä, ravistelee sieniä ja torakoita, kuulostelee niiden kitinää kuin kitiinistä valettuja soittorasioita. Hyvä siinä on maata sydämen puun lempeässä varjossa ja kuunnella haudantakaista radioääntä, odottaa viimeistä mahtavaa lyöntiä, joka sinkoaa pallon ja räpylän kauas takarajan yli, sinkoaa ranteen kahdeksan luuta ja molemmat aivopuoliskot. Ja kun aalto tulee, sen voima on niin suuri, että se ylittää kaiken, mitä on puhuttu, sitä tuskin huomaa, se tulee mullassa ja ruohon siemenessä, se tulee ilmaan viskatussa untuvassa, se tulee muovikassin rääpäleessä, jota tuulenpyörre haki tanssimaan ja kieputtelee betoniharkkokasan yllä parkkipaikan laidalla. Radio on yhä kanavien välissä, pelkkää akustista sadetta, ripaus kattopellin kolinaa, eikä sitten enää mitään.
Julkaisuissa alkukielinen julkaisu, 1. suomenkielinen julkaisu, eri käännökset ja mahdolliset muut käännökset.
julkaisut
Ensimmäinen julkaisu
kyllä
Ilmestymisaika
Sivumäärä
68