Helvetin Raamattu
Tyyppi
runokokoelmat
Tekijän nimeä klikkaamalla löydät teoslistauksen ohella lisätietoa kirjailijasta.
kuvaus
Merkitsevästi William Blake ei milloinkaan kaunokirjallisessa tuotannossaan
käytä käsitteitä 'gnosis' tai 'gnostikko' tai 'gnostilaisuus', mutta
monin paikoin hänen elämäänsä koskevissa dokumenteissa ilmenee, että
antiikin gnostilaisuus oli hänen taiteensa merkittävä innoittaja.
käytä käsitteitä 'gnosis' tai 'gnostikko' tai 'gnostilaisuus', mutta
monin paikoin hänen elämäänsä koskevissa dokumenteissa ilmenee, että
antiikin gnostilaisuus oli hänen taiteensa merkittävä innoittaja.
Milloinkaan Blaken tuotannossa tämä ei ole yhtä selvää kuin juuri hänen
nk. The Bible of Hell-trilogian kohdalla, joka klassikkotutkimuksen S. Foster
Damon: A Blake Dictionary - The Ideas and Symbols of William Blake
(1965/1988) mukaan käsittää Lambethin kauden epiikkaa edustavat runoelmat
The Book of Urizen (1794), The Book of Ahania (1795) ja The Book of Los
(1795).
Tämä teos sisältää William Blaken The Bible of Hell -trilogian
runoelmien alkutekstit, suomennokset, synopsikset ja kommentaarit. William
Blake kirjoitti nämä runoelmat Lontoossa samaan aikaan kun Ranskan Suuren
vallankumouksen Terrorin kauden (1793-1794) veriset jälkimainingit
järkyttivät Eurooppaa. Trilogia on heprealaisen Raamatun kahden
ensimmäisen Mooseksen kirjan eli Genesiksen ja Exoduksen radikaali ja
monitulkintainen uudelleenkirjoitus. Kirjassa on lisäksi suomentajan
artikkeli Blaken runouden gnostilaisista piirteistä.
Englantilainen runoilija & kuvataiteilija William Blake (1757-1827) oli
profetaalinen visionääri ja individualistinen edelläkävijä valistuksen
ja romantiikan taitekohdassa, Valon ja Varjon, apollonisen ja dionyysisen,
Päivän ja Yön välimaastossa sijaitsevassa ikuisen hämärän maassa.
Nykyisin William Blake on yksi tunnustetuimpia ja tutkituimpia brittiläisen
runouden klassikoita ja hänen omaleimaisia kuvataiteellis-kaunokirjallisia
visioitaan pidetään paitsi romantiikan ensiairuina myös symbolismin ja
surrealismin hyvin varhaisina enteinä 1700-1800-lukujen taitteen
eurooppalaisessa taideilmapiirissä. Aikalaisiltaan Blake ei kuitenkaan juuri
saanut osakseen arvostusta, vaan hänen tuotantonsa herätti laajemmin
kiinnostusta vasta 1900-luvulla.
Kun irlantilainen teosofi-runoilija ja Blaken koottujen runojen toimittaja
William Butler Yeats (1865-1939) sai kaunokirjallisuuden Nobel-palkinnon
vuonna 1923, Blaken tie maailmanmaineeseen alkoi kehkeytyä. Lopullinen
läpimurto tapahtui 1960-1970-lukujen Yhdysvalloissa, jossa Vietnamin sotaa
vastustava rauhanaktivismi ja hippiliike suhtautuivat pasifistisen Blaken
runouteen suurella hartaudella: Blaken runosäkeistä innoittuivat mm. Jimi
Hendrix, John Lennon ja Jim Morrison, mutta hänen tajunnanvirrastaan
vaikuttuivat myös beat-kirjailijat Jack Kerouac, William Burroughs ja Allen
Ginsberg.
(Atrain & Nord)
Kommentaari (sivut 91-129).
nk. The Bible of Hell-trilogian kohdalla, joka klassikkotutkimuksen S. Foster
Damon: A Blake Dictionary - The Ideas and Symbols of William Blake
(1965/1988) mukaan käsittää Lambethin kauden epiikkaa edustavat runoelmat
The Book of Urizen (1794), The Book of Ahania (1795) ja The Book of Los
(1795).
Tämä teos sisältää William Blaken The Bible of Hell -trilogian
runoelmien alkutekstit, suomennokset, synopsikset ja kommentaarit. William
Blake kirjoitti nämä runoelmat Lontoossa samaan aikaan kun Ranskan Suuren
vallankumouksen Terrorin kauden (1793-1794) veriset jälkimainingit
järkyttivät Eurooppaa. Trilogia on heprealaisen Raamatun kahden
ensimmäisen Mooseksen kirjan eli Genesiksen ja Exoduksen radikaali ja
monitulkintainen uudelleenkirjoitus. Kirjassa on lisäksi suomentajan
artikkeli Blaken runouden gnostilaisista piirteistä.
Englantilainen runoilija & kuvataiteilija William Blake (1757-1827) oli
profetaalinen visionääri ja individualistinen edelläkävijä valistuksen
ja romantiikan taitekohdassa, Valon ja Varjon, apollonisen ja dionyysisen,
Päivän ja Yön välimaastossa sijaitsevassa ikuisen hämärän maassa.
Nykyisin William Blake on yksi tunnustetuimpia ja tutkituimpia brittiläisen
runouden klassikoita ja hänen omaleimaisia kuvataiteellis-kaunokirjallisia
visioitaan pidetään paitsi romantiikan ensiairuina myös symbolismin ja
surrealismin hyvin varhaisina enteinä 1700-1800-lukujen taitteen
eurooppalaisessa taideilmapiirissä. Aikalaisiltaan Blake ei kuitenkaan juuri
saanut osakseen arvostusta, vaan hänen tuotantonsa herätti laajemmin
kiinnostusta vasta 1900-luvulla.
Kun irlantilainen teosofi-runoilija ja Blaken koottujen runojen toimittaja
William Butler Yeats (1865-1939) sai kaunokirjallisuuden Nobel-palkinnon
vuonna 1923, Blaken tie maailmanmaineeseen alkoi kehkeytyä. Lopullinen
läpimurto tapahtui 1960-1970-lukujen Yhdysvalloissa, jossa Vietnamin sotaa
vastustava rauhanaktivismi ja hippiliike suhtautuivat pasifistisen Blaken
runouteen suurella hartaudella: Blaken runosäkeistä innoittuivat mm. Jimi
Hendrix, John Lennon ja Jim Morrison, mutta hänen tajunnanvirrastaan
vaikuttuivat myös beat-kirjailijat Jack Kerouac, William Burroughs ja Allen
Ginsberg.
(Atrain & Nord)
Kommentaari (sivut 91-129).
Kirjallisuudenlaji
Aiheet ja teemat
Henkilöt, toimijat
Alkukieli
Julkaisuissa alkukielinen julkaisu, 1. suomenkielinen julkaisu, eri käännökset ja mahdolliset muut käännökset.
julkaisut
Alanimeke
Urizenin, Ahanian ja Losin kirjat
Ilmestymisaika
Sivumäärä
200
Kustantaja
Kääntäjä
Lisätietoja
Suomennos ja taustoittava artikkeli: Jarkko Pylväs