Bokens titel. Om boken utkommit under olika titlar, visas här den första titeln.
Drakens gränd
Typ
romaner
Klicka här om du vill veta mer om författaren och om författarens övriga verk.

Beskrivning
Drakens gränd är en fristående roman som utgör en fortsättning på de båda föregående succéböckerna, Bröderna i Klara (1962) och Livsdyrkarna (1963) i Erik Asklunds stora trettiotalssvit.
Den nya romanen skildrar delvis samma miljö som de båda föregående, fast det nu är de gamla kvarteren i Klara och en resa till Finland, som utgör huvudingredienserna. Flera av de förra romanernas figurer uppträder också nu: Klarabohemen Fabian Fallin, romanförfattaren och dramatikern Herman Värn, den på ett norrländskt sanatorium feberaktigt skrivande kollegan och barndomsvännen Bertil Mörk, som får besök av Erik Asklunds alter ego, Elon Park.
Den nya romanen skildrar delvis samma miljö som de båda föregående, fast det nu är de gamla kvarteren i Klara och en resa till Finland, som utgör huvudingredienserna. Flera av de förra romanernas figurer uppträder också nu: Klarabohemen Fabian Fallin, romanförfattaren och dramatikern Herman Värn, den på ett norrländskt sanatorium feberaktigt skrivande kollegan och barndomsvännen Bertil Mörk, som får besök av Erik Asklunds alter ego, Elon Park.
Herman Värn och Elon Park gör tillsammans en resa med en Finlandsbåt till de finlandssvenska modernisterna i ett vintrigt Helsingfors, och skildringen av denna upptar ett stort parti av romanens senare hälft. Men det litterära bohemkaféet Café Cosmopolites "eldfinal" vid Vasagatan i Stockholm skildras också i ett livfullt kapitel, och ett stort, kulturhistoriskt intressant avsnitt berättar om Stora Förlagets hundraårsjubileum på Tennisstadion. Slutet formar sig till en apoteos över det mörknande trettiotalets senare år, och de politiska orosmolnen skuggar även bohemernas hotade idyll med diskussioner och stegrad olust. En kärlekshistoria i Gamla stan-miljö är den centrala punkten i denna stramt och behärskat skrivna roman: den pekar mot uppbrott, frihet och flykt.
Erik Asklund har i sin bok medvetet valt att behålla fiktionskaraktären hos sina figurer, men med vissa undantag givit de avlidna deras rätta namn som en hyllning åt deras minne och den betydelse de haft för honom som vänner och kamrater. Liksom i de föregående volymerna - Bröderna i Klara och Livsdyrkarna - har han också i görligaste mån undvikit att återge de mera intima, personliga detaljerna av deras privata liv.
(baksidestext)
Erik Asklund har i sin bok medvetet valt att behålla fiktionskaraktären hos sina figurer, men med vissa undantag givit de avlidna deras rätta namn som en hyllning åt deras minne och den betydelse de haft för honom som vänner och kamrater. Liksom i de föregående volymerna - Bröderna i Klara och Livsdyrkarna - har han också i görligaste mån undvikit att återge de mera intima, personliga detaljerna av deras privata liv.
(baksidestext)
Personer, aktörer
Huvudpersoner
Konkreta platser för händelserna
Exakt tidpunkt
Ämnesord
Originalspråk
Uppgifter om originalutgåvan av verket samt den första översatta utgåvan på svenska och/eller finska. Här visas också uppgifter om eventuella nyöversättningar och ibland även uppgifter om översättningar till andra språk än finska och svenska.
utgivningar
Namn
Undertitel
roman
Första publikation
ja
Utgivningstid
Sidantal
342